Senin, 11 Januari 2010

9 Jinchuriki


Ichibi no Shukaku ("Shukaku Berekor Satu")

ShukakuNama: Shukaku dari Pasir (砂の守鶴, "Suna no Shukaku") Shukaku Berekor Satu (一尾守鶴, "Ichibi no Shukaku")
Jenis makhluk: Tanuki (rakun, berasal dari Jepun dan negara-negara Asia yang lain)
Jinchuriki: tiada, dahulu Gaara
Kebolehan: Boleh mengeluarkan bebola angin beserta chakra
Status: Ditangkap dan dikeluarkan oleh Akatsuki
Shukaku dikatakan roh Pendeta Pasir yang korup bertukar menjadi syaitan. Pada asalnya Shukaku dikurung didalam cerek teh dan kemudian dikurung dalam Jinchurikinya yang pertama. Dia dikurung di dalam Gaara oleh Chiyo atas arahan ayah Gaara yang merupakan Kazekage ke-4, dengan menggunakan ibu Gaara sebagai korban. Shukaku mempunyai dua Jinchuriki sebelum Gaara, tetapi kedua-duanya mati apabila Shukaku dikeluarkan daripada tubuh mereka.


Bekas Jinchuriki Shukaku, Gaara.Sebagai Jinchuriki Shukaku, Gaara mempunyai kebolehan mengalih dan mengapungkan pasir pada bila-bila masa dan senantiasa dilindungi oleh Suna no Tate (Pelindung Pasir), tanpa mengambil kira kehendaknya sendiri (walaupun cubaan melukakan dirinya sendiri). Dia merana akibat insomnia sepanjang hayat sekiranya dia tertidur.

Nibi no Nekomata ("Kucing Berekor Dua")

Nekomata
Yugito, Jinchuriki NibiNama: Nibi (ニ尾, "Berekor Dua")
Jenis makhluk: Nekomata (berkuasa ajaib, kucing berekor dua)
Jinchuriki: Yugito
Kebolehan: Mengeluarkan api. Kuasa lain -tidak diketahui.
Status: Ditangkap oleh Akatsuki, tidak dikeluarkan.
Nibi ini ialah sejenis Nekomata, yang digambarkan sebagai berekor dua, mengeluarkan api, dan kucing berapi. Kuasanya tidak diterangkan dengan lebih lanjut begitu juga Jinchurikinya, Yugito dari Kumogakure, telah ditangkap oleh anggota Akatsuki iaitu Hidan dan Kakuzu tidak lama selepas pengenalan mengenai wataknya. Walaupun bejaya memaksa kedua-dua pengejarnya itu ke dalam kawasan tertutup serta berubah kepada bentuk asal Nibi, Yugito tetap dikalahkan oleh kedua-dua anggota Akatsuki itu. Zetsu kemudian datang untuk mengambilnya pergi. Dia masih hidup memandangkan Hidan dan Kakuzu masih belum pulang untuk mengadakan upacara pengeluaran Nibi dengan anggota Akatsuki yang lain.

Sanbi ("Berekor Tiga")

Deidara & Tobi memburu Sanbi.Nama: Sanbi (三尾, "Berekor Tiga")
Jenis makhluk: Makhluk seakan-akan kura-kura
Jinchuriki: Tiada
Status: Ditangkap oleh Akatsuki
Deidara dan rakannya yang baru, Tobi, berjaya menangkap Sanbi menurut halaman 318 versi manga Naruto. Tobi menyatakan makhluk ini seakan-akan kura-kura apabila dia melihatnya buat pertama kali. Apabila Sanbi melawan mereka, Tobi melarikan diri manakala Deidara menukarkan tanah liatnya yang boleh meletup kepada bentuk ikan. Dia kemudian membuangnya ke dalam air dan meletup di sebelah biju itu. Sanbi akhirnya berjaya dikalahkan oleh kedua-dua mereka dan dibawa ke tempat rahsia.

Tidak sepeti biju-biju yang lain setakat ini, Sanbi tidak mempunyai perumah. Ia berbeza sekali berbanding Shukaku dan Kyubi memandangkan ia tidak cukup cerdik untuk bercakap dan tidak ubah seperti haiwan liar. Menurut Deidara, dengan tidak mempunyai perumah menjadikan ia lemah kerana ia tidak mempunyai tahap kepandaian yang cukup untuk mengawal kekuatannya sendiri.

Yonbi ("Berekor Empat")
Nama: Yonbi (四尾, "Berekor Empat")
Jenis makhluk: Tidak diketahui, kemungkinan sejenis Soko (berekor empat dan berbisa dan campuran ayam jantan dan reptilia)
Jinchuriki: Tidak diketahui
Status: Ditangkap oleh akatsuki

Gobi ("Berekor Lima")
Nama: Gobi (五尾, "Berekor Lima")
Jenis makhluk: Tidak diketahui, berkemungkinan sejenis Hoko (anjing berekor lima dan tinggal di hutan
Jinchuriki:
Status: Tidak diketahui

Rokubi ("Berekor Enam")
Nama: Rokubi (六尾, "Berekor Enam")
Jenis makhluk: Tidak diketahui, berkemungkinan sejenis Raiju (haiwan yan mempunyai kuasa petir)
Jinchuriki: Tidak diketahui
Status: Tidak diketahui
This biju is generally considered to be in the form of a weasel.


[sunting] Shichibi ("Berekor Tujuh")
Nama: Shichibi, 七尾, "Berekor Tujuh"
Jenis makhluk: :
Kaku - badge berekor tujuh, dianggap unsur tanah, berupaya menukar dirinya menggunakan tanah liat.
Jinchuriki:
Status: Tidak diketahui

Hachibi ("Berekor Lapan")
Nama: Hachibi (八尾, "Berekor Lapan")
Jenis makhluk: :
Orochi (ular berekor lapan / berkepala lapan).
Jinchuriki: Tidak diketahui
Status: Tidak diketahui

[sunting] Kyubi no Yoko ("Musang Berekor Sembilan")

Kyubi, musang berekor sembilan.Nama: Kyubi no Yoko (九尾の妖狐, "Musang Berekor Sembilan"), Viz "Syaitan Musang",
Jenis makhluk: Kitsune (Musang)
Jinchuriki: Uzumaki Naruto
Kebolehan: Chakra tidak terbatas
Status: Aktif
Haiwan Kyubi ini dikatakan yang terkuat di antara haiwan-haiwan berekor. Dengan sekali libasan salah satu ekornya dapat menyebabkan terjadinya tsunami dan menggondolkan bukit. Selepas Kyubi menyerang Konohagakure, Hokage Keempat mengurungnya ke dalam Naruto semasa dia masih kecil dengan menggunakan teknik Kurungan Raksasa Mati, mengorbankan nyawanya sendiri.

Haiwan Kyubi ini terkenal dengan sikap jahatnya. Ia sangat cerdik dan mempunyai personaliti yang menggerunkan. Walau bagaimanapun, ia mempunya rasa hormat terhadap Naruto dan Hokage Keempat. Ia sangat marah apabila Naruto enggan menerima bantuannya semasa Naruto bertemu dengan Sasuke.


Uzumaki Naruto, Jinchuriki Kyubi. Lihat tanda berupa misai di pipinya.Menjadi Jinchuriki Kyubi membuatkan Naruto mempunyai proses pemulihan yang cepat, stamina yang tidak dapat ditandingi, dan akses kepada chakra milik Kyubi. Chakra yang hampir tidak akan habis ini memberikan Naruto menggunakan ilmu pembahagi bayang (Kage Bunshin no Jutsu) tanpa had. Dia juga mampu menyeru Gamabunta "Bos Katak".

Naruto lazimnya mengakses bekalan terlalu banyak ini chakra daripada Kyubi apabila dalam satu hujung negeri emosional atau dalam situasi-situasi mengancam nyawa. Walaupun Jiraiya yang sehabis latihan, ia adalah jelas Naruto itu boleh memanggil satu peringkat kecil kuasa Kyubi tanpa menghilangkan fikirannya, terutamanya nya tidak ekor perubahan. Untuk melakukan ini, dia hanya mengembara ke dalam minda sendirinya dan menuntut bahawa Kyubi memberinya nya chakra. Ia kelihatan untuk mematuhi hanya kerana ia adalah geli hati oleh keberanian Naruto, dan fakta itu yang tidak melakukan demikian akan berkemungkinan mengakibatkan kematian Naruto, yang mana akan bererti kematian untuk Kyubi juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar